Beviljandet av krediten för den bil du behöver är bara första steget i vår service till dig. Din livssituation kan förändras, du vill ut och resa eller byta bil – vi gör det enkelt för dig och flexar enligt din situation. Tal del av de vanligaste frågorna här, och kontakta vår kundservice om du har andra frågor.
"Vad kan jag göra i självbetjäningskanaler"
Du kan logga in med alla bankers nätbankskoder och kolla uppdaterade uppgifter om din bilkredit. Om du t.ex. vill byta bil under avtalsperioden kan du kontrollera din återstående skuld i tjänsten. Logga in i tjänsten här.Öppnas i nytt fönster
Som kund hos Nordea kan du också via meddelanden i nätbanken t.ex. avtala om att ändra kreditens förfallodag eller betalningstid och sköta andra ärenden som på grund av banksekretessen inte kan behandlas per e-post.
”Var kan jag se uppgifter om min bilkredit i Nordea?”
Du ser uppgifter om bilkrediten i Nordeas mobilbank i menyn Konton och i Nordeas nya nätbanken i menyn Ekonomi, via länken Lån.
”Jag vill ändra förfallodagen för min månadsrat och betalningstiden.”
Om din livssituation ändras kan du t.ex. ändra förfallodagen och betalningstiden eller göra andra ändringar genom att ringa vår kundtjänst. Om du är kund hos Nordea ka du också skicka meddelanden via nätbanken eller Nordea Omaposti. På grund av banksekretessen kan vi inte behandla frågor som gäller krediter per e-post.
”Jag vill betala en större månadsrat”
Du kan amortera din kredit med ett större belopp. Då minskar amorteringen automatiskt på din totala skuld och därmed den totala räntan du betalar för krediten. Amorteringen fungerar alltså inte som en förhandsbetalning på nästa månadsrat.
Om du vill att en större månadsrat än normalt ska vara en förhandsbetalning på nästa månads rat ska du kontakta vår kundtjänst innan du betalar så att vi kan göra ändringen smidigt utan tilläggskostnader.
”Jag vill åka utomlands med bilen.”
Du behöver ett skriftligt tillstånd för att göra utlandsresor med en finansierad bil. Läs här vad du behöver för att få tillståndet och hur du ansöker om det. Ha en trevlig resa!
”Jag vill ändra bilens registreringsuppgifter.”
Läs här vad du ska göra om du t.ex. vill registrera bilen i ditt namn eller ställa av bilen.
"Jag vill byta bil eller sälja den."
Du kan naturligtvis byta eller sälja din bil under avtalstiden. Här kan du läsa mer om vad du ska göra för att lättast möjligt handla i olika situationer. Kom ihåg att kontrollera den återstående skulden på din tidigare bil om den är finansierad innan du gör upp en ny finansieringskalkyl.
"Vad kostar tjänsterna?"
För en del tjänster, såsom ändring av betalningsplan eller byte av innehavare, tar vi ut en avgift enligt prislistan. Se prislistan för avbetalningar här.Öppnas i nytt fönster Se prislistan för leasing här.Öppnas i nytt fönster
”Vad händer när avtalet upphör?”
Avbetalning
Då avbetalningsskulden har betalats skickar vi dig certifikatet som du behöver för registreringen via Nordea Omaposti. Efter det kan du registrera bilen i ditt namn. Läs mer härÖppnas i nytt fönster.
Om du vill sälja din bil till tredje part, kan vi enligt separat överenskommelse skicka certifikatet till den nya ägaren efter att avbetalningsskulden har betaltas i sin helhet. Om bilen ska registreras direkt i den nya ägarens namn behöver vi en kopia av överlåtelsehandlingen eller köpebrevet som du kan skicka in via Nordea Omaposti. Våra kontaktuppgifter finns härÖppnas i nytt fönster eller nere på sidan.
Läs mer på Traficoms webbplatsÖppnas i nytt fönster.
”Hur kan jag kontakta kundtjänsten?”
Vår kundtjänst hjälper dig personligen med dina frågor via kundposten i Nordeas nätbank, Omaposti eller per telefon.
Tfn: 0200 86211 (lna/msa)