Det positiva kreditupplysningsregistret lanserades 1.4.2024

Nordea Finance har sedan 1.4.2024 använt det positiva kreditupplysningsregistret vid beviljande av krediter till privatkunder. Registret förs av Skatteförvaltningens inkomstregisterenhet.

Läs mer om lanseringen av registret på nordea.fiÖppnas i nytt fönster

Förkommet kort, telefontjänsten stängd, tveksam att köpa med kort på nätet, hur mycket billån har jag ...

På den här sidan hittar du mer information om bland annat de här frågorna. Via ikonerna ovan kommer du till våra självbetjäningskanaler där du kan sköta dina finansieringsärenden utan att köa när det passar dig. Vår kundtjänst hjälper dig gärna om du inte hittar svar på dina frågor på vår webbplats.

Sms om valutaköp i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES)

Om du har gjort ett kortköp i någon annan EES-valuta än euro får du en bekräftelse per sms om köpet. Avsikten med meddelandet är att förbättra din säkerhet och undvika eventuella missbruk. Meddelandet kräver inga åtgärder av dig. Om du inte gjort något kortköp som stämmer överens med uppgifterna i sms:et ska du kontakta vår kundtjänst. Vi skickar sms:et till kunder med Stockmann Mastercard, Tuohi Mastercard eller Finnair Mastercard.

I Tjänsten OmaLuotto sköter du dina kreditärenden när det passar dig bäst

I tjänsten OmaLuotto sköter du dina kreditärenden när det passar dig bäst. Du kan använda tjänsten enkelt också på din smarttelefon eller surfplatta. Läs mer om hur OmaLuotto fungerar och börja använda tjänsten med en gång. På produktsidan hittar du information och priser för krediterna i OmaLuotto.

I tjänsten OmaLuotto kan du bland annat:

  • kolla transaktioner på ditt kreditkonto
  • överföra pengar från krediten till bankkontot
  • välja en amorteringsfri månad för krediten
  • ändra förfallodagen eller beloppet som du ska återbetala månatligen. 

Läs mer om allt du kan göra i tjänsten OmaLuotto och hur lätt du kan börja använda den med dina bankkoder.

Omaposti är din digitala postlåda och tillåter dig att sköta dina bankärenden hos oss enkelt och snabbt

I Omaposti kan du lätt skicka och ta emot meddelanden och bilagor samt underteckna avtal. Du loggar in på Nordeas Omaposti med din banks koder. Om du är Nordeakund kan du också skicka oss ett meddelande via Kontakta oss i nät- och mobilbanken.

 

Hur kan du skydda dig mot bedrägeriförsök?

Digitaliseringen har medfört nya sätt att sköta penningärenden. Samtidigt har dock olika nya former av bedrägerier utvecklats. Bedragare försöker få t.ex. dina personuppgifter, bankkoder, kortuppgifter eller ditt korts pinkod av dig.

För att bedragare inte ska lyckas är det bra att komma ihåg att:

1. Bara du ska använda dina bankkoder

Bara du ska veta dina bankkoder, andra koder och pinkoden till ditt kort och du ska aldrig ge dem till någon annan, inte ens i det fall att ett meddelande verkar komma från en tillförlitlig instans. Nordea Finance ber dig aldrig ge dessa uppgifter t.ex. per sms eller e-post. 

2. All kommunikation sker alltid via en krypterad förbindelse efter att du har identifierat dig

Nordea Finance eller myndigheterna kommunicerar inte med dig via en okrypterad förbindelse eller på så sätt att du inte har identifierat dig. Vi frågar därmed aldrig om dina penningärenden t.ex. i sociala medier, per sms eller öppen e-post. 

3. Du ska inte fortsätta med ditt ärende om du är misstänksam

Liksom i många andra ärenden ska du vara noggrann med även finansieringsärenden och inte exempelvis förhastat svara på en begäran du fått. Om du blir misstänksam på den som ringer eller har skickat dig ett meddelande, ska du avbryta samtalet och inte svara på meddelandet. Om du misstänker att en betalningsbegäran du har fått inte är äkta, kontakta betalningsmottagaren för att kontrollera riktigheten av den. Om en myndighet tar kontakt och du misstänker dess autenticitet kan du kontakta deras kundtjänst för att kontrollera riktigheten av den. Du ska inte klicka på eventuella länkar i meddelanden utan alltid logga in i våra tjänster via webbläsaren på adressen nordeafinance.fi 

Läs mer om de vanligaste formerna av bedrägeriÖppnas i nytt fönster

Läs mer om säkerhetenÖppnas i nytt fönster

Stark autentisering tillämpas på kortbetalningar på nätet

Kontrollera att du har gett oss rätt telefonnummer.

Det är viktigt att du har gett oss rätt telefonnummer för att du ska kunna använda tjänster för stark autentisering i samband med kortbetalningar på nätet. Du kan kontrollera och ändra ditt telefonnummer

Du kan även skicka kundtjänsten ett meddelande via Nordea OmapostiÖppnas i nytt fönster.

Läs mer om tjänster för stark autentisering i samband med nätbetalningar härÖppnas i nytt fönster.

Du kan få en påminnelse per sms om en förfallen faktura

Som en ny tjänst för våra kunder skickar vi automatiskt en påminnelse per sms om en faktura som har förfallit. Du får påminnelsen om det har gått tre bankdagar från förfallodagen och inbetalningen ännu inte syns kontot.

Om du redan har betalat fakturan, behöver du inte göra någonting (det automatiska sms:et är avgiftsfritt). I dina kontotransaktioner kan du kontrollera när du har betalat fakturan.

Om du inte vill ta emot ett automatiskt sms om en förfallen faktura kan du ringa Nordea Finans kundtjänst eller skicka oss ett meddelande via  Nordea Omaposti dit du loggar in med din banks koder eller mobilcertifikat. Som kund hos Nordea kan du också skicka meddelanden i Nordeas nät- och mobilbank.

Var smart på nätet Öppnas i nytt fönster

Det är lätt och behändigt att göra inköp på nätet men det är bra att komma ihåg några saker innan du uppger dina kontouppgifter på nätet.

Var smart på nätet Öppnas i nytt fönster

Lättnader till betalningar Öppnas i nytt fönster

Ibland kan det vara nödvändigt att få mer betalningstid. Du kan ändra beloppet av månadsraten t.ex. genom att minska kreditens amorteringsprocent eller ta en amorteringsfri månad.

Lättnader till betlaningar Öppnas i nytt fönster

Sköt dina finansieringsärenden digitalt Öppnas i nytt fönster

Du kan sköta många kortkredit- och finansieringsärenden behändigt i t.ex. Nordeas mobil- och nätbank samt Nordea Finans självbetjäningskanaler när det passar dig bäst.

Kolla din självbetjäningskanal Öppnas i nytt fönster

Dataskyddspolicy i Nordea Öppnas i nytt fönster

Nordea värnar skyddet av dina enskilda rättigheter och dina personuppgifter. Läs mer hur vi handlar dina personuppgiter.

Nordeas Dataskyddspolicy Öppnas i nytt fönster

Har du förlagt ditt kort? Öppnas i nytt fönster

Spärra genast ditt kort om du förlagt det eller det har stulits. Läs hur du spärrar ditt kort.

Spärrande av kortet Öppnas i nytt fönster

Betjäning i tjänsten OmaLuotto när det passar dig bäst Öppnas i nytt fönster

I tjänsten OmaLuotto kan du själv sköta ärenden som gäller din kortkredit. Du kan använda tjänsten OmaLuotto med din banks bankkoder när det passar dig bäst.

Bekanta dig med tjänsten OmaLuotto Öppnas i nytt fönster

Vill du avsluta din kredit? Öppnas i nytt fönster

Det är helt okej att slopa kreditkort som du inte behöver. Det räcker inte med att du klipper itu kortet för att avsluta din kredit. Vi behöver ett meddelande om att du vill avsluta krediten.

Avslutande av kredit Öppnas i nytt fönster

Vad borde du göra om en resa som du har betalat med krediten annulleras och beloppet återbetalas till ditt kreditkonto?

Om en resa som du har betalat med krediten annulleras kommer beloppet att återbetalas till ditt kreditkonto. Du gör klokt i att låta beloppet stanna på kreditkontot för framtida anskaffningar. Om ditt kreditkonto ändå är mycket på plus och du vill överföra en del av medlen till ditt bankkonto, skicka oss ett meddelande och ditt kontonummer via Nordea Omaposti.

Gå till inloggningssidan för Omaposti.

Läheisen kuolema – tukea surun keskellä Öppnas i nytt fönster

Otamme osaa suruusi ja haluamme auttaa omalta osaltamme kuolinpesän asioiden hoidossa. Nordea pankin henkilöasiakkaana löydät lisätietoa Nordea.fi.

Tutustu oheiseen oppaaseen Öppnas i nytt fönster