Råd om användningen av kreditkort
Om du vill använda kortet på nätet ska du tillåta nätanvändning. Om du har glömt kortets pinkod kan du beställa en ny via våra självbetjäningskanaler.
Du tillåter nätanvändning och beställer pinkoden i:
Avbeställningsskyddet som ingår i Gold-, Premium-, Platinum- och Black-kreditkort som Nordea beviljat gör det möjligt för dig att avbeställa din resa om du eller en närstående till dig blir sjuk före resan.
Avbeställningsskyddet gäller inte om du vill avbeställa en resa på grund av oro för coronaviruset eller om resan omfattar anskaffade tjänster såsom övernattning eller hyrbil.
Läs mer om vilka reseförsäkringar för utlandsresor som ingår i kortenaÖppnas i nytt fönster
Gör en reklamation med reklamationsblanketten om produkten eller tjänsten som du har beställt är felaktig eller du upptäcker kortköp som du inte har gjort.
Reklamationsblanketten finns härÖppnas i nytt fönster.
Du ändrar kortets geografiska användningsområde och säkerhetsgränser enkelt i våra självbetjäningskanaler.
Gör ändringen i:
Vill du betala dina köp med din telefon eller t.ex. din smartklocka? Det är enkelt att göra mobilbetalningar och du behöver inte ha med dig plånbok eller kort. Du kan betala mobilt i butikskassor, på nätet och i appar.
Det finns många fördelar med att betala med kreditkort då det bland annat ger dig extra trygghet och flexibilitet då du gör dina köp på nätet. Du får inte samma skydd och flexibilitet om du betalar på faktura.
Läs mer om kreditkortsbetalningar på nätetÖppnas i nytt fönster
Du kan ansöka om konsumentkredit på vår webbplats. Du får beslutet med en gång. Du kan utnyttja den beviljade krediten antingen med ett kort som anslutits till den eller genom att överföra pengar från kreditkontot till ditt bankkonto.
Ta del av alternativen och ansök om en lämplig lösning på produktsidan.
Du kan ansöka om höjning av din kortkredit på vår webbplats. Du får beslutet med en gång. Du hittar länken till ansökan på produktsidan.
Du kan alltid sänka din kreditlimit om den ursprungliga ansökta krediten känns för hög. Observera ändå att inga avgifter debiteras för att du har beviljats kredit utan bara då du utnyttjar den.
Du kan sänka kreditlimiten genom att skicka vår kundtjänst ett meddelande på följande sätt:
I våra självbetjäningskanaler kan du överföra pengar från alla kortkrediter och Flexfinansiering till ditt bankkonto.
Oftast finns det överförda beloppet genast till ditt förfogande.
Är du osäker vilka uppgifter som finns på fakturan. Vad är minimimånadsraten som du bör betala per månad? Eller vad är beloppet om du vill betala hela fakturan? Vilka andra uppgifter finns på fakturan? Vill du hellre få e-faktura än pappersfaktura? Bekanta dig som Finnair Plus Mastercard, Stockmann Mastercard, Tuohi Mastercard, Flexfinansiering och eKredit-kund med din faktura.
I tjänsten OmaLuotto kan du bland annat överföra pengar till ditt konto, se transaktionerna på din kredit, ändra förfallodag, ta en amorteringsfri månad eller ändra amorteringsraten på krediten. Du loggar in i tjänsten OmaLuotto med din banks bankkoder.
I tjänsten OmaLuotto ser du uppgifter om Mastercard-kort och Flexkredit.
Ibland kan det hända att man inte längre behöver kredit. Då kan du bra avsluta krediten genom att säga upp den. Kom ändå ihåg att en beviljad kredit inte kostar dig något om du inte använder den.
Du kan skicka ett meddelande om uppsägning av krediten i följande kanaler:
Det är inte klokt att låta bli att betala fakturan även om du har tillfälliga betalningssvårigheter. Kontakta då vår kundtjänst så kartlägger vi din situation och hjälper dig.
Ibland kan det vara nödvändigt att få mer betalningstid. Du kan ändra beloppet av månadsraten t.ex. genom att minska kreditens amorteringsprocent eller ta en amorteringsfri månad.
Du ändrar kreditens amorteringsprocent och tar amorteringsfria månader i följande självbetjäningskanaler:
Jag vill få närmare uppgifter om avbetalningsfinansieringen av min bil
Om du är Nordeakund ser du uppgifter om bilen du köpt på avbetalning i Nordeas nät- och mobilbank och om du är kund i en annan bank i tjänsten Uppgifter om bilfinansiering 24/7.
Du loggar in i tjänsten Uppgifter om bilfinansiering 24/7 med din banks bankkoder.
I nätbanken och tjänsten Uppgifter om bilfinansiering 24/7 ser du:
Logga in i tjänsten Uppgifter om bilfinansiering 24/7 härÖppnas i nytt fönster
Om du ska åka utomlands med ett finansierat fordon behöver du ett skriftligt tillstånd av Nordea Finance för att föra ut fordonet ur landet. Vi rekommenderar att du beställer fullmakten i god tid, minst två veckor före resan. Fullmakten skickas hem till dig på posten i god tid före avfärd.
Byt förfallodag eller ansök om amorteringsfrihet för din avbetalningsfinansiering.
Du behöver inte kontakta oss om din adress har ändrats eftersom vi får din nya adress direkt från befolkningsdatasystemet.
Om ditt telefonnummer har ändrats kan du meddela oss ditt nya nummer via följande kanaler:
Via Nordeas Omaposti om du är kund i en annan bankÖppnas i nytt fönster
Om du är kund hos Nordea kan du ringa 0200 5000, öppet vardagar kl. 8.00-18.00.
Vi har gjort upp en omfattande lista över kanaler och funktioner där du kan sköta dina kreditärenden oberoende av om du är kund hos Nordea eller en annan bank. Kolla om det går att sköta ditt ärende i våra självbetjäningskanaler.
Finansieringsverksamhet bygger på förtroende som skapas genom bra service, kundkontroll och rätta lösningar. Vi ställer olika slags frågor eftersom vi vill känna dig och förstå din livssituation. På så sätt kan vi ge dig goda råd och erbjuda dig finansieringstjänster som motsvarar just dina behov.