OmaLuotto tjänsten är alltid öppen

I tjänsten OmaLuotto sköter du dina kreditärenden när det passar dig bäst. Du kan använda tjänsten enkelt också på din smarttelefon eller surfplatta. Läs mer om hur OmaLuotto fungerar och börja använda tjänsten med en gång. På produktsidan hittar du information och priser för krediterna i OmaLuotto.

I tjänsten OmaLuotto kan du bland annat:

  • kolla transaktioner på ditt kreditkonto
  • överföra pengar från krediten till bankkontot
  • välja en amorteringsfri månad för krediten
  • ändra förfallodagen eller beloppet som du ska återbetala månatligen. 

Läs mer om allt du kan göra i tjänsten OmaLuotto och hur lätt du kan börja använda den med dina bankkoder.

Vanliga tjänster

Logga in i tjänsten med din banks bankkoder. Tjänsten kostar ingenting. De avgifter som debiteras för vissa åtgärder i tjänsten ser du på produktsidorna. Vi rekommenderar att du använder tjänsten med webbläsaren Google Chrome.

Se videoinstruktioner för användning av tjänsten OmaLuotto

Du kan exempelvis överföra pengar från krediten till ditt bankkonto, ta i bruk amorteringsfria månader eller ändra amorteringsraten för krediten. Du använder tjänsten OmaLuotto lätt också med din smarttelefon eller pekplatta.

Hoppsan! Om du vill se innehåll av detta slag ska du först godkänna Nordeas cookies för marknadsföring

Vad är tjänsten OmaLuotto?
Så här börjar du använda tjänsten
Överför pengar från krediten till bankkontot
Ändra månadsraten
Du kan ta paus i amorteringarna
Ändra fakturans förfallodag
Följ dina kredittransaktioner
Kolla faktureringsuppgifter om krediten
Sänd meddelande till kundtjänsten
Internetinköp och användningsområde
Uppdatera dina uppgifter
Behöver du inte längre kredit
Extra betalning på kreditkonto
Användarvillkoren

Vad är tjänsten OmaLuotto?

Då du har Flexfinansiering eller kreditkort har du tillgång till tjänsten OmaLuotto där du sköter dina ärenden när och var som helst. Du kan exempelvis överföra pengar från krediten till ditt bankkonto, ta i bruk amorteringsfria månader eller ändra amorteringsraten för krediten. Du använder tjänsten OmaLuotto lätt också med din smarttelefon eller pekplatta.

Du loggar in i tjänsten OmaLuotto med din banks bankkoder. Tjänsten kostar ingenting. De avgifter som debiteras för vissa åtgärder i tjänsten ser du på produktsidorna. 

Då du för första gången loggar in ska du läsa och godkänna villkoren för användning av tjänsten. Efter det kan du använda tjänsten när som helst, också med din mobil.

Överför pengar från krediten till bankkontot

Du kan överföra pengar från kredit till ditt bankkonto.  Det överförda beloppet finns på ditt bankkonto inom några dagar beroende på i vilken bank du har ditt konto. 

Vi debiterar avgifter enligt prislistan för överföringen. Du kan överföra ett önskat belopp inom ramen för kreditens disponibla belopp. 

Ditt bankkonto måste vara i en finländsk bank. Det överförda beloppet finns genast på Nordeakonton och på andra bankers konton senast inom två bankdagar. Då du överför pengar kan du spara ditt bankkontonummer så att du hittar det lättare då du nästa gång överför pengar. 

Gör så här:

  1. Välj Överför pengar i menyn eller på förstasidan.
  2. Välj önskad kredit,  om du har flera avtal.
  3. Välj beloppet som du vill överföra från krediten. Du ser det disponibla belopp som du kan överföra ovanför krediten.
  4. Ange ditt kontonummer i en finländsk bank i IBAN-format (FI XXXXXXXXXXX). Om du inte vet ditt kontonummer i IBAN-format kan du omvandla det här.
  5. Om du vill kan du skriva in ditt namn som mottagare och ett meddelande som påminnelse. Det är inte obligatoriskt att fylla i dessa fält och du kan även lämna dem tomma. 
  6. Tryck på Överför.
  7. Bekräfta överföringen med dina bankkoder.

Kolla faktureringsuppgifter om krediten

På sidan Fakturor kan du kontrollera faktureringsuppgifter om din kredit om du till exempel vill göra en avbetalning på kreditkontot redan före förfallodagen. Dessutom ser du fakturans minimirat och förfallodag. Observera att du inte kan betala fakturor i tjänsten OmaLuotto.

Sänd meddelande till kundtjänsten

Tillsvidare går det inte att skicka meddelanden i OmaLuotto utan du kan kontakta vår kundtjänst via Nordea Omaposti.

Nordea Omaposti är din digitala postlåda
I Nordea Omaposti kan du tryggt kommunicera med oss samt ta emot och underteckna dokument. Du använder Omaposti med din banks koder eller mobilcertifikat. Nordea Omaposti är inte samma sak som tjänsten OmaLuotto, även om namnen är mycket lika. Du kan logga in på Nordea Omaposti t.ex. via länken nedan.
Logga in på Nordea OmapostiÖppnas i nytt fönster

Internetinköp och användningsområde

Du kan fastställa och begränsa det geografiska användningsområdet för ditt kort samt tillåta internetinköp med kortet.

Det är lätt och avgiftsfritt att redigera kortets användningsområde och dina ändringar gäller genast.

Obs! Den geografiska begränsningen förhindrar inte internetinköp och du gör klokt i att kolla innan du beger dig på en resa att dina begränsningar inte förhindrar kortanvändning i resmålet.

Välj ut servicens meny Kreditkontots inställningar och Internetinköp eller Användningsområde.

Så här betalar du tryggt på nätet

  • Kontrollera att du har tillåtit användningen av kortet på internet och att den geografiska begränsningen tillåter exempelvis köp i nätbutiker som inte är baserade i Finland.
  • Försäkra dig om att webbplatsen är säker. Säkra webbplatser har en låssymbol i adressraden och adressen börjar med https.
  • Läs noga igenom webbutikens leverans- och servicevillkor. Om säljarens uppgifter saknas eller om det inte är möjligt att returnera en vara eller kostnaderna är ovanligt höga, köp produkten i en annan webbutik.
  • Om webbutiken är ny för dig, betala på kredit. Säkra webbutiker använder verifierade krypterings- och autentiseringsmetoder, såsom Mastercard Identity Check, för kortbetalningar. På så sätt verifieras både köparen och säljaren då köpet genomförs.
  • Börja använda identifiering med stark autentisering. Det gör du behändigt med appen Nordea ID som du kan börja använda med din banks koder (du behöver alltså inte vara kund hos Nordea). Läs mer om identifiering och stark autentisering.
  • Kontakta säljaren om du inte får en produkt eller tjänst som du köpt på nätet. Om problemet kvarstår kan du reklamera ärendet hos din bank och be att få pengarna tillbaka.

Uppdatera dina uppgifter och skapa genvägar

  1. Kontaktuppgifter. Du behöver inte meddela oss om din adress ändras. Vi får din nya adress direkt från Befolkningsdatasystemet. Om ditt telefonnummer ändras är det bra att uppdatera det under Egna uppgifter. Det är viktigt att telefonnumret är uppdaterat eftersom vi i vissa fall, t.ex. för att öka säkerheten vid köp på nätet, skickar dig en bekräftelsekod per sms.
  2. Genvägar. Om du genast från förstasidan i tjänsten OmaLuotto vill gå till en funktion som du använder ofta kan du skapa egna genvägar under Egna uppgifter. 
  3. Ge dina kreditkonton och kort namn. Om du har flera avtal om t.ex. Flexfinansiering kan du namnge krediter på önskat sätt så att du hittar dem enklare i t.ex. menyer och på förstasidan.
  4. Bankkontonummer för överföring av pengar. Om du har överfört pengar och på samma gång sparat ditt bankkontonummer för framtida behov kan du ändra kontonumret också här. 

Behöver du inte längre kredit?

Fundera ännu på om det trots allt skulle vara bra att ha krediten i reserv för framtida behov. Att ha krediten kostar ingenting, avgifter tas ut endast när du har saldo att fakturera. 

Om du ändå vill säga upp din kredit kan du göra det genom att i tjänsten OmaLuotto först välja Kreditkontots inställningar och i menyn Avsluta denna kredit. Om du har flera avtal om Flexfinansiering försäkra dig om att du ovanför menyn har valt den Flexfinansiering som du vill avsluta.  

Extra betalning på kreditkonto

Om ditt kreditkonto är på plus, t.ex. till följd av återbetalning av skuldsaldot, kan du använda det extra beloppet normalt till kreditköp. Om du vill att det extra beloppet återbetalas till ditt bankkonto och krediten inte har andra intressenter kan du göra en begäran om återbetalning i Kreditkontots inställningar. Formuläret för återbetalning av det extra beloppet aktiveras i inställningarna då din kreditlimit är på plus. 

Vi återbetalar det extra beloppet till det bankkonto som du meddelat så snart som möjligt. Beloppet som återbetalas kan avvika från det angivna saldot om det har kommit nya debiteringar, krediteringar eller betalningar på krediten. Vi återbetalar inte beloppet, om kreditkontot inte längre är på plus vid handläggningstidpunkten. Du kan kontrollera transaktionerna på ditt kreditkonto på förstasidan.

Min kortkredit är på plus, hur får jag tillbaka pengarna?

Om din kortkredit är på plus, dvs. det disponibla beloppet är större än din kreditlimit kan du använda det extra beloppet normalt till kortköp. Om du vill att pengarna återbetalas till ditt bankkonto och krediten inte har andra intressenter kan du göra en begäran om återbetalning i Kreditkontots inställningar. Välj Kreditkontots inställningar i genvägarna nere på förstasidan eller öppna menyn uppe till höger på sidan och välj Kreditkontots inställningar. Längst ner på sidan hittar du formuläret Återbetalning av extra betalning. Meddela numret på ditt bankkonto i IBAN-format på formuläret. Du måste vara kontoinnehavaren för kontot i fråga. 

Saldot med extra betalning som syns i OmaLuotto uppdateras den bankdag som följer efter att vi har återbetalat den extra betalningen till ditt bankkonto.  I samband med detta slopas även begäran om återbetalning ur tjänsten. Vi återbetalar det extra beloppet till det bankkonto som du meddelat så snart som möjligt. Beloppet som återbetalas kan avvika från det angivna saldot om det har kommit nya debiteringar, krediteringar eller betalningar på krediten. Vi återbetalar inte beloppet, om kreditkontot inte längre är på plus vid handläggningstidpunkten. Du kan kontrollera transaktionerna på ditt kreditkonto på förstasidan.

Om krediten har två intressenter ska båda intressenterna skicka ett meddelande med samma innehåll via Nordea Omaposti. Kontoinnehavaren ska vara en av kreditens intressenter. Du kan logga in på Nordea Omaposti med din banks koder på adressen nordeafinance.fi/sv/omaposti.

Observera att om du själv överför pengarna med hjälp av funktionen i OmaLuotto debiterar vi normala avgifter för överföringen.