- Hur vet jag att e-posten verkligen har kommit från Nordea Finans och att webbsidan är Nordea Finans och inte ett försök till bedrägeri eller nätfiske?
Om du har fått en e-post med en länk och en personlig kod, kom ihåg att själv skriva in webbadressen.
Om du är osäker på om det verkligen är Nordea Finans som kontaktat dig kan du försäkra dig om det genom att ringa Nordea Finance Kundtjänst på 0200 86211, öppet mån-fre kl. 9–16.
När du loggat in i nätbanken eller skrivit in webbadressen, ser du en låsikon i adressfältet. Det signalerar att du befinner dig på en säker Nordea Finance webbsida.
- Ställer banken dessa frågor om kunduppgifter till alla kunder?
Ja. Vi ber alla våra kunder svara på frågorna, men frågorna ställs inte till alla kunder samtidigt. Genom att svara på frågorna hjälper du och de övriga kunderna oss att bekämpa olaglig verksamhet.
- Varför ställer ni sådana här frågor?
Din viktigaste rättighet som kund är att kunna lita på att du kan sköta dina bankärenden tryggt. Även lagstiftningen säkerställer detta, och enligt lagen är finska banker och finansiella institutioner skyldiga att kontinuerligt uppdatera uppgifterna om sina kunder.
Vi kontrollerar regelbundet uppgifter om alla våra kunders identitet och bankärenden. Vi gör detta för att förhindra missbruk och se till att kunduppgifterna säkert är korrekta och uppdaterade.
Nordea Finans betraktas som en ansvarsfull aktör i samhället och vi vill upprätthålla detta förtroende.
- För vilka ändamål används dessa uppgifter?
Med hjälp av uppgifterna lär vi oss känna våra kunder samt förstå deras verksamhet och behov av finansieringstjänster. På detta sätt kan vi erbjuda kunderna tjänster efter deras behov, bevaka deras ekonomiska intressen och upptäcka verksamhet som eventuellt är suspekt eller avviker från det sedvanliga.
Vi vill skydda våra kunder och hela samhället. De begärda uppgifterna uppdateras i våra kundsystem så att alla uppgifter om dig är korrekta och ajour. Identifieringsuppgifter och övriga personuppgifter kan bl.a. användas i syfte att förhindra, avslöja och reda ut penningtvätt och finansiering av terrorism samt i syfte att inleda utredning av penningtvätt och finansiering av terrorism och det brott genom vilket de tillgångar eller den vinning har fåtts som är föremål för penningtvätt eller finansiering av terrorism.
- Måste jag svara på frågorna?
Ja, alla kunder måste svara på frågorna. I egenskap av en finansiell institution och en ansvarsfull aktör i samhället är Nordea Finans skyldig att ställa dessa frågor till alla sina kunder.
Ja, och om du besvarar frågorna på nätet, är det viktigt att du sparar alla sidor av formuläret. Då försvinner inte uppgifterna även om du inte besvarar alla frågor när du loggar in för första gången.
Om du inte har fyllt i formuläret skickar vi dig påminnelser om det.
- Avslutar ni mina tjänster hos Nordea Finans om jag inte svarar på frågorna?
Vi behöver dina svar på dessa frågor så att vi kan garantera att du kan sköta dina ärenden tryggt och smidigt. Om vi inte får de begärda uppgifterna av dig kan det i sista hand innebära att vi inte kan erbjuda dig alla tjänster eller ge dig den rådgivning du behöver.
- Ställer alla banker sådana här frågor?
Ja, enligt lagstiftningen är alla banker och finansiella institutioner skyldiga att känna sina kunder och samla uppgifter om dem. Banker och finansiella institutioner kan dock själv bestämma hur och när de ställer frågorna. De lagstadgade kraven är emellertid desamma.
Mer information: FinanssivalvontaÖppnas i nytt fönster
- Kan jag svara på frågorna vid ett senare tillfälle?
Vi ber dig svara så snart som möjligt och senast före utgången av den angivna tidsfristen.
- Överlåter ni mina uppgifter till andra banker eller finansiella institutioner?
Nej, det gör vi inte. Med hjälp av svaren försäkrar vi oss om att alla uppgifter om dig är korrekta och ajour hos Nordea Finans. Dessutom används uppgifterna i samband med lagstadgad rapportering.
Uppgifterna som du ger behandlas konfidentiellt i enlighet med bankens tystnadsplikt och dataskyddsförordningen.
- Kan jag ändra de uppgifter som jag redan angett?
Om du vill korrigera eller uppdatera uppgifter som du gett tidigare, logga in till Kunduppgifter sidor och updatera dina uppgifter.
- Hur ofta ställer ni sådana här frågor?
Vi måste ställa frågorna med jämna mellanrum eftersom lagstiftningen kräver att alla banker och finansiella institutioner i Finland ska ha uppdaterade kunduppgifter.
Nordea Finans tar sitt samhällsansvar genom att upprätthålla tillräckliga och uppdaterade uppgifter om sina kunder.
- Varför frågar ni efter min skatterättsliga hemvist?
OECD (organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling) har fattat beslut om den gemensamma rapporteringsstandard som gäller automatiskt informationsutbyte om finansiella konton. Över 40 länder, inklusive Finland och alla EU-länder, har godkänt denna standard.
Standarden innebär att finansiella institut är skyldiga att reda ut vilket land eller vilka länder som är kundens skatterättsliga hemvist. Uppgifterna om de kunders konton som är skattskyldiga i andra länder eller inom andra jurisdiktioner ska rapporteras årligen.
- Varför ställer ni frågor om mitt födelseland och medborgarskap?
Kundens födelseland och medborgarskap är nödvändiga uppgifter för kundkontroll.
- Jag har varit kund hos Nordea Finans en lång tid. Varför måste jag svara på dessa frågor just i det här skedet?
Lagstiftningen kräver att alla banker och finansiella institutioner i Finland regelbundet uppdaterar sina kunduppgifter. Vi vill framför allt bevaka dina ekonomiska intressen och skydda dig mot kriminell verksamhet. Nordea Finans tar sitt samhällsansvar genom att upprätthålla tillräckliga och uppdaterade uppgifter om sina kunder.
Vi ställer frågorna till alla våra nya och befintliga kunder oberoende av hur länge de varit kunder hos oss.
- Kommer ni att kontakta mig utifrån mina svar?
Beroende på dina svar kan vi kontakta dig om vi behöver ytterligare information.