- Kortti ei toimi, mitä teen?
Kortin käyttö voi estyä monista syistä, mutta usein luottokortin asetusten muokkaaminen auttaa ja pääset taas jatkamaan kortin käyttöä.
Nordean asiakas: Lue vinkit korttiongelmiin
Toisen pankin asiakkaana voit tarkistaa ja muokata kortin asetuksia Omaluotto-palvelussa
- Tarkista luottosi velkasaldo: Omaluoton ensimmäisellä sivulla kohdassa "Käytettävissä oleva luotto" voit tarkistaa luottosi velkasaldon ja vähentää tämä myönnetystä luottorajasta.
- Tarkista kortin maarajaus: Määritä korttisi maarajaus eli alue, jolla kortilla voi maksaa ja nostaa käteistä. Mikäli maksat kortilla myös internetissä, aktivoi maksukorttisi verkkomaksukelpoiseksi. Valitse palvelussa valikosta Luototilin asetukset ja sivulta kohta Sallitut käyttöalueet. Tekemäsi muutokset ovat voimassa heti.
- Tarkista onko kortti aktivoitu verkkokäyttöön: Mikäli maksat kortilla myös internetissä, aktivoi maksukorttisi verkkomaksukelpoiseksi. Valitse palvelussa valikosta Luototilin asetukset ja sivulta kohta Kortin käyttö. Tekemäsi muutokset ovat voimassa heti.
Löydät myös paljon hyviä vinkkejä erilaisiin ongelmatilanteisiin Lue vinkit korttiongelmiin -sivulta.
- Kortin käyttö netissä
Mikäli haluat käyttää korttiasi nettimaksamiseen, tulee sinun sallia kortin internet-käyttö. Internet-käytön sallimisen voit muokata itsepalvelukanavissa:
Lisäksi, kaikkiin yli 30 euron arvoisiin verkko-ostoksiin vaaditaan kortilla maksaessasi vahva tunnistautuminen. Vahvalla tunnistautumisella tarkoitetaan, että pelkkä kortin numero ja CVC-koodi ei riitä, vaan tunnistautuminen tulee tehdä vahvasti Nordea ID -sovelluksella.
Olitpa minkä pankin asiakas tahansa, Nordea ID -sovelluksella vahvistat Stockmann-, Finnair- tai TUOHI Mastercard -kortilla tekemiesi verkko-ostosten maksut turvallisesti ja helposti.
Lue lisää ID-sovelluksen käyttöönotosta ja aktivoinnista: Nordea ID-sovellus
- Nordea ID-sovellus
Nordea ID-sovelluksen käyttöönotto
Nordean asiakas:
Mikäli olet Nordea pankin henkilöasiakas ja sinulla on jo käytössäsi Nordea ID -sovellus, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Käytät sovellusta normaaliin tapaan verkko-ostosten yhteydessä tunnistautumiseen.
Toisen pankin asiakas:
- Varmista aluksi, että asiakastiedoissasi on oikea puhelinnumero. Voit tarkistaa puhelinnumerosi tai muuttaa sen:
- OmaLuotto-palvelussa
- Voit myös lähettää asiakaspalveluumme viestin Nordean Omapostin kautta.
- Lataa Nordea ID sovellus mobiililaitteesi sovelluskaupasta (Apple Store tai Google Play). Nordea ID sovellus toimii iPhone- ja Android-puhelimilla sekä iPad- ja Android-tableteilla. iPhone- ja iPad-käyttöjärjestelmän tulee olla iOS 10 tai uudempi. Android-puhelimien ja tablettien käyttöjärjestelmän tulee olla 9 tai uudempi. Pankin intran sivu Nordea ID sovelluksen käyttövaatimuksista.
- Avaa Nordea ID sovellus ja aloita aktivointikoodien tilaaminen valitsemalla maa (Nordea Suomi) ja kieli.
- Valitse vaihtoehto ”Minulla on ainoastaan Nordean maksukortti”.
- Valitse tunnistautumisvaihtoehdoksi oma pankkisi tai mobiilivarmenne ja tunnistaudu.
- Kun tunnistautuminen on onnistunut, sovellus näyttää puhelinnumeron, johon sovelluksen aktivointikoodi lähetetään.
- Kun olet saanut aktivointikoodin, syötä se sovellukseen.
- Aktivointi on nyt melkein valmis. Valitse vielä itsellesi 4-8 numeroinen PIN-koodi ja nimeä käyttäjäprofiilisi.
Voit myös katsoa opastusvideon Nordea ID sovelluksen käyttöönotosta toisen pankin asiakkaana.
Korttioston vahvistaminen
Näin vahvistat verkko-ostoksesi Nordea ID -sovelluksella, jos olet jonkin muun pankin asiakas.
- Avaa Nordea ID -sovellus.
- Syötä Käyttäjätunnus tai henkilötunnus -kohtaan oma henkilötunnuksesi (ppkkvv-xxxx tai ppkkvvAxxxx) ja paina ok.
- Syötä itse valitsemasi PIN-koodi.
Näin vahvistat verkko-ostoksesi Nordea ID -sovelluksella, jos olet Nordea pankin asiakas
- Avaa Nordea ID -sovellus.
- Syötä Käyttäjätunnus tai henkilötunnus -kohtaan oma henkilökohtaisen Nordea verkkopankin käyttäjätunnuksesi ja paina ok.
- Syötä itse valitsemasi PIN-koodi.
- Turvallinen verkkomaksaminen
Perinteinen tapa maksaa pankki- tai luottokortilla verkossa on syöttää korttitiedot itse verkkokaupan lomakkeelle. Uudempi ja kätevämpi korttimaksamisen tapa on hyödyntää verkko- tai mobiilimaksamisen sovelluksia. Sekä perinteinen että uudempi tapa ovat turvallisia, kun ne hyödyntävät vahvaa tunnistautumista.
Yhä useammin ollessasi verkko-ostoksilla sinua pyydetään myös vahvistamaan korttiostoksesi. Helpoiten vahvistat kortin käytön Nordea ID -tunnuslukusovelluksella. Lue lisää Nordea ID-sovelluksesta
- Kortin maarajaus
Mikäli haluat muuttaa korttisi maarajausta, voit tehdä muutoksen kätevästi itsepalveluissamme.
- Mobiilimaksaminen
Haluaisitko maksaa ostoksesi puhelimellasi tai muulla älylaitteella? Mobiilimaksaminen on helppoa etkä tarvitse mukaan lompakkoa tai kortteja. Mobiilimaksaminen onnistuu kaupan kassalla, verkossa ja sovelluksissa.
Jos saat sovelluksessa pyynnön vahvistaa kortti, lähetä viesti asiakaspalveluumme Nordean Omapostin kautta ja pyydä kortin aktivointia. Asiakaspalvelumme aktivoi korttisi ja vastaa viestiisi, tämän jälkeen korttisi on heti käytettävissä sovelluksessasi.
- Kortin tilaus ja toimitus
Toimitamme kortit ensisijaisesti Suomessa sijaitsevaan kotisoitteeseesi. Kortti saapuu noin puolentoista viikon kuluessa kortin tilauksesta.
Vaihtoehtoisesti kortin voi tilata pikatilauksena Suomessa sijaitsevaan kotiosoitteeseen. Kortti saapuu noin viikossa. Pikatilaus on palveluhinnaston mukainen maksullinen lisäpalvelu ja tilauksen voit tehdä asiakaspalvelumme kautta.
Kortit uusiutuvat kolmen vuoden välein automaattisesti, mikäli luottotilin maksut eivät ole viiveessä. Uusi kortti saapuu postitse hyvissä ajoin ennen edellisen kortin voimassaolon päättymistä.
- Kortin ja luoton lopetus
Suosittelemme kaikille asiakkaillemme kahta korttia. Näin et joudu pulaan, mikäli ainoa korttisi menee rikki tai katoaa.
Vaihtoehto kortin lopettamiselle on alentaa luottorajaa.
Voit pyytää luottorajan alentamista lähettämällä viestin Nordea Omapostin kautta (ilmoita viestissä luottotilisi- tai korttisi-numero sekä pyytämäsi uusi luottoraja).
Jos kuitenkin haluat irtisanoa luottotilisi ja lopettaa korttisi, irtisanomisen voi tehdä alla olevien kanavien kautta:
- Sain tekstiviestin, jossa minua pyydetään vastaamaan korttitapahtumaan liittyen A tai B. Mitä teen?
Nordea Financen Mastercard- kortinhaltijana voit saada puhelimeesi tekstiviestin, jossa sinua pyydetään vahvistamaan kortiltasi veloitettu maksu. Saat viestin, jos epäilemme kortillasi väärinkäyttöä. Lähetämme viestejä ympäri vuorokauden.
Vastaa viestiin yhdellä kirjaimella valitsemalla annetuista vaihtoehdoista joko A tai B. Viestissä ei ole linkkejä tai puhelinnumeroita, eikä sinua pyydetä tekemään mitään muuta.
Saatat saada myös muistutusviestin. Voit lähettää vastauksen alkuperäiseen viestiin tai muistutusviestiin 24 tunnin sisällä ensimmäisen viestin saapumisesta.