Digitalisaatio on luonut uusia tapoja hoitaa raha-asioita. Samalla kuitenkin ovat kehittyneet myös erilaiset uudet huijausmuodot. Huijareiden tavoitteena on saada sinut luovuttamaan heidän käyttöönsä esim. henkilötietojasi, pankkitunnuksesi, korttisi tunnusluku tai kortin tiedot.
Jotta huijarit eivät onnistu aikeissaan, on syytä muistaa:
1. Pankkitunnukset ovat vain tarkoitettu sinun käyttöösi
Sinun pankkitunnukset, tunnusluvut ja kortin pin-koodi on tarkoitettu vain sinun tietoosi, eikä niitä ole koskaan syytä luovuttaa muille, ei edes vaikka viesti vaikuttaisi tulevan turvalliselta taholta. Nordea Finance ei koskaan kysy sinulta näitä tietoja esim. tekstiviestillä tai sähköpostilla.
2. Kaikki asiointi tapahtuu aina suojatussa ympäristössä tunnistautuneena
Nordea Finance tai viranomaiset eivät asioi kanssasi ilman suojattua yhteyttä tai tunnistautumista. Sinun raha-asioita ei näin ollen koskaan kysytä esim. sosiaalisen median kanavissa, tekstiviestillä tai avoimella sähköpostilla.
3. Jos epäilyttää, älä etene
Kuten monessa muussakin asiassa, myös rahoitusasioissa kannattaa olla tarkkana, eikä esim. kiireessä vastata tulleeseen pyyntöön. Jos alat epäillä soittajaa tai viestin lähettäjää, katkaise puhelu tai jätä vastaamatta viestiin. Jos epäilet saamaasi maksupyyntöä, tarkista sen aitous maksun saajalta. Jos alat epäillä viranomaisen yhteydenottoa, voit tarkistaa sen aitouden heidän asiakaspalvelunsa kautta. Älä myöskään klikkaa viesteissä olevia mahdollisia linkkejä vaan kirjaudu aina palveluihimme verkkoselaimen kautta osoitteessa nordeafinance.fi
Lue lisää yleisimmistä huijausmuodoistaAvautuu uuteen ikkunaan
Lue lisää turvallisuudestaAvautuu uuteen ikkunaan