Elämä muuttuu, ja me joustamme mukana

Kun luotto on myönnetty ja olet saanut tarvitsemasi auton, palvelumme ovat vasta alkaneet. Elämäntilanteesi voi muuttua, haluat lähteä matkalle, päätät vaihtaa autoa – Nordea Financen kanssa asiat onnistuvat, sillä olemme valmiita joustamaan tilanteesi mukaan. Lue tästä muutamista yleisimmistä asioista ja ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jos sinulla on kysyttävää jostain muusta.

Mitä voin tehdä Autorahoituksen itsepalveluissa?

Itsepalveluihin kirjaudut oman pankkisi tunnuksilla ja näet ajan tasalla olevat tiedot osamaksusopimuksestasi.  Kirjaudu Autorahoituksen itsepalveluihin tästä.Avautuu uuteen ikkunaan

Itsepalveluissa muutoksien tekeminen omaksusopimuksille ei vielä onnistu. Jos haluat sopia esimerkiksi eräpäivän muutoksesta tai muista asioista, voit laittaa meille viestiä Nordean Omapostin kautta. Nordean asiakkaana viestit myös Nordean verkko- ja mobiilipankin asiakasviestillä. Valitse viestin aiheeksi ’Nordea Rahoitus’.  

Miten näen autoluottoni Nordean verkko- ja mobiilipankista?

Voit nyt kätevästi seurata Nordean asiakkaana Nordean verkko- ja mobiilipankissa autoluottosi tilannetta muiden Nordean lainojen tavoin, sinulle sopivana ajankohtana.

  • Verkkopankissa valikosta talous, kohdasta lainat
  • Mobiilipankissa kohdasta lainat ja kulutusluotot

Palvelusta näet mm. luoton seuraavan ja edellisen maksuerän tiedot, jäljellä olevan pääoman, sekä tietoa maksuohjelmasta sekä muista luoton perustiedoista.   

Voinko muuttaa kuukausieräni eräpäivää?

Jos elämäntilanteesi muuttuu, voit tarpeen tulleen muuttaa eräpäivää kätevästi lähettämällä muutospyynnön OmapostinAvautuu uuteen ikkunaan kautta tai soittamalla asiakaspalveluummeAvautuu uuteen ikkunaan. Nordean asiakkaana voit lähettää viestiä myös Nordean verkko- ja mobiilipankin asiakasviestillä. Valitse viestin aiheeksi 'Nordea Rahoitus' ja iImoita viestissäsi toivomasi uusi eräpäivä. Muutoksesta ei veloiteta kulua. 

Eräpäivänmuutos astuu voimaan seuraavasta erästä. Sopimuksen tulee olla ajan tasalla ennen muutosta. 

Voinko saada osamaksuun kuukausierien kevennyksen tai pienennyksen?

Voit hakea osamaksusopimuksellesi lyhennysvapaata, eli osamaksun kuukausierien kevennystä (maksuohjelmanmuutos) elämäntilanteessasi tapahtuneen painavan syyn vuoksi. Kuukausierien kevennys tarkoittaa sitä, että maksat lyhennysvapaan ajalta vain sopimuksen korot ja kulut.

Kuinka lyhennysvapaata haetaan?

Lyhennysvapaata voit hakea soittamalla asiakaspalveluumme. Kysymme sinulta puhelimitse:

  • Lyhennysvapaapyynnön syy
  • Sopimus-/rekisterinumeron
  • Kuinka moneksi kuukaudeksi lyhennysvapaata haet
  • Mistä kuukaudesta/erästä haluat lyhennysvapaan alkavan
  • Toivomasi allekirjoitustavan (sähköinen/perinteinen allekirjoitus) uudelle maksusuunnitelmalle
  • HUOM. Mikäli valitset sähköisen allekirjoitustavan, muista ilmoittaa myös puhelinnumerosi

Muutoksesta veloitetaan hinnastonAvautuu uuteen ikkunaan mukainen kulu.

Hyväksytyn päätöksen jälkeen lähetämme sinulle uuden maksusuunnitelman allekirjoitettavaksi, joka sinun tulee palauttaa meille. Tämän jälkeen toteutamme muutoksen ja lyhennysvapaa astuu voimaan.

Voit allekirjoittaa maksuohjelman muutosliitteet sähköisesti Nordean Omapostin tai Nordean verkko- tai mobiilipankin kautta. Halutessasi lähetämme muutoslomakkeet sinulle postitse ja voit palauttaa allekirjoitetut lomakkeet palautuskuorella. Muista ilmoittaa soittaessasi, miten haluat allekirjoittaa uuden maksusuunnitelman.

Voinko maksaa suuremman kuukausierän?

Voit lyhentää luottoasi kerralla enemmän, jolloin lyhennys pienentää automaattisesti kokonaisvelkaa ja pienentää siten maksettavia kokonaiskorkoja. Se siis ei toimi etukäteismaksuna seuraavan kuun erästä. Jos haluat, että normaalia suurempi kuukausierä on etukäteismaksu seuraavan kuun erästä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ennen maksamista, niin voimme tehdä muutoksen vaivatta ilman lisäkuluja.”

Voinko lähteä autolla ulkomaille?

Kun lähdet rahoitetulla autolla ulkomaille, tarvitset kirjallisen luvan eli maastavientivaltakirjan. Lue täältä lisää maastavientivaltakirjastaAvautuu uuteen ikkunaan. Ja siitä, miten haet valtakirjaa ja mitä on hyvä muistaa ennen tien päälle lähtemistä. Hyvää matkaa!

Voinko muuttaa auton rekisteröintitietoja?

Kun esimerkiksi haluat rekisteröidä auton nimiisi tai haluat sen pois liikenteestä, lue täältäAvautuu uuteen ikkunaan, kuinka toimia.

Voinko vaihtaa autoni toiseen tai myydä sen?

Voit toki vaihtaa tai myydä autosi kesken sopimuskauden. Lue lisää täältä,Avautuu uuteen ikkunaan miten toimit helpoimmin eri tilanteissa. Mikäli sinulla on rahoitus edellisessä autossasi, muistathan tarkistaa tiedot loppuvelasta ennen uuden rahoituslaskelman tekoa. 

Mitä palvelut maksavat?

Osasta palveluita, kuten maksuohjelman muutos tai haltijan vaihto, veloitamme palveluhinnaston mukaisesti. Katso osamaksun hinnasto täältäAvautuu uuteen ikkunaan ja leasingin täältäAvautuu uuteen ikkunaan.

Mitä tarkkaan ottaen tapahtuu, kun sopimus päättyy?

Kun osamaksuvelka on maksettu, teemme Traficomin palveluun sähköisen luovutusilmoituksen rekisteröintiä varten. Kun teet rekisteröinnin sähköisellä luovutuksella Traficomin Oma Asiointi -palvelussa, et tarvitse rekisteröintiin varmennetta tai muita asiakirjoja.  Mikäli tarvitset rekisteröintiin varmennetta, näet sen päättymisilmoituksesta.  

Ilmoitamme autoluottosi päättymisestä sekä tehdystä luovutusilmoituksesta osamaksun päättymiskirjeellä, joka sisältää myös varmenteen. Jos meillä on tiedossa matkapuhelinnumerosi, toimitamme päättymiskirjeen sähköisestiNordean OmapostiinAvautuu uuteen ikkunaan.sekä Nordean verkko- ja mobiilipankkiin. Lue lisää täältä.Avautuu uuteen ikkunaan

Jos haluat myydä autosi kolmannelle osapuolelle, kaikkien osamaksujen suorittamisen jälkeen toimitamme varmenteen erikseen sovittaessa uudelle omistajalle. Kun auto rekisteröidään suoraan uudelle omistajalle, tarvitsemme kopion luovutus- tai kauppakirjasta Nordean Omapostin kautta. Yhteystietomme löydät sivun alalaidasta.

Traficomin luovutuskirjaan tai kauppasopimukseen tarvitset tarkat tiedot autosta, myyjästä (osamaksuvelallisesta) ja ostajasta sekä osamaksuvelallisen ja ostajan allekirjoitukset ja nimenselvennykset. Lue lisää Traficomin sivuiltaAvautuu uuteen ikkunaan.

Miten tavoitan asiakaspalvelunne?

Jos sinulla on kysyttävää, asiakaspalvelumme auttaa henkilökohtaisesti parhaiten Nordean verkkopankin asiakaspostin tai Nordean Omapostin kautta ja puhelimitse. Asiakaspalvelumme yhteystiedot löydät sivun alareunasta.

Olemme apunasi autorahoitukseesi liittyvissä kysymyksissä

Soita asiakaspalveluumme

0200 86210

Avoinna ma–pe klo 9-16.30 (pvm/mpm)