- Mistä tiedän, että sähköposti on todella tullut Nordea Financesta ja verkkosivu on Nordean tai Nordea Financen sivu eikä huijaus-tai kalasteluyritys?
Jos olet saanut sähköpostin, jossa on linkki ja henkilökohtainen koodi, muista kirjoittaa verkkosivun osoite selaimeen itse.
Jos olet epävarma siitä, onko kyseessä aito Nordean tai Nordea Financen yhteydenotto, varmista asia soittamalla Nordea Financen asiakaspalveluun numeroon 0200 86210, avoinna ma-pe klo 9-16.
Kun olet kirjoittanut selaimeesi verkkosivun osoitteen, niin sivun osoitekentässä näkyy lukon kuva. Se kertoo, että olet turvallisella Nordea Financen tai Nordean sivulla.
- Kysyttekö asiakkaan tuntemiseen liittyvät kysymykset kaikilta asiakkailtanne?
Kyllä. Kysymme nämä kysymykset kaikilta asiakkailtamme, mutta niitä ei kysytä kaikilta samaan aikaan. Vastaamalla näihin kysymyksiin sinä ja muut asiakkaat voitte auttaa torjumaan laitonta toimintaa.
- Miksi kysytte tällaisia kysymyksiä?
Luottamus pankkiasioinnin turvallisuuteen on sinun tärkein oikeutesi asiakkaanamme. Sitä varmistaa myös lainsäädäntö, joka edellyttää suomalaisia pankkeja ja rahalaitoksia päivittämään asiakastietojaan jatkuvasti.
Tarkistamme säännöllisesti kaikilta asiakkailtamme henkilöllisyyteen ja pankkiasiointiin liittyviä tietoja. Teemme tämän väärinkäytösten estämiseksi ja varmistaaksemme, että asiakastiedot ovat varmasti oikein ja ajan tasalla.
Nordea Financeen luotetaan vastuullisena yhteiskunnan jäsenenä ja haluamme säilyttää tämän luottamuksen.
- Mihin näitä tietoja käytetään?
Tietojen avulla opimme tuntemaan asiakkaamme, heidän toimintansa sekä pankkipalveluiden tarpeen. Näin voimme tarjota asiakkaillemme sopivimmat palvelut, turvata heidän taloudelliset etunsa ja havaita mahdollisen poikkeavan tai epäilyttävän toiminnan.
Haluamme suojella asiakkaitamme ja koko yhteiskuntaa. Pyydetyt tiedot päivitetään asiakasjärjestelmiimme, jotta kaikki sinua koskevat tiedot ovat oikein ja ajan tasalla. Tuntemistietoja ja muita henkilötietoja voidaan käyttää esimerkiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen, paljastamiseen ja selvittämiseen sekä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ja sen rikoksen, jolla rahanpesun tai terrorismin rahoittamisen kohteena oleva omaisuus tai rikoshyöty on saatu, tutkintaan saattamista varten.
- Täytyykö minun vastata näihin kysymyksiin?
Kyllä, kaikkien asiakkaiden täytyy vastata näihin kysymyksiin. Nordea Finance on rahoituslaitoksena ja vastuullisena yhteiskunnan jäsenenä velvollinen kysymään nämä kysymykset kaikilta asiakkailtaan.
Kyllä, ja jos vastaat kysymyksiin internetissä, on tärkeä tallentaa lomakkeen kaikki sivut. Tällöin tiedot eivät häviä, vaikka et vastaisikaan kaikkiin kysymyksiin ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä.
Sinulle lähetetään muistutuksia lomakkeen täyttämisestä, jollet ole täyttänyt sitä valmiiksi.
- Lopetatteko palveluni Nordea Financessa, jollen vastaa näihin kysymyksiin?
Tarvitsemme vastauksesi näihin kysymyksiin, jotta voimme taata turvallisen asioinnin ja sujuvan palvelun. Mikäli emme saa sinulta tarvittavia tietoja, voi seurauksena viime kädessä olla se, ettemme voi tarjota sinulle kaikkia palvelujamme tai antaa tarvitsemaasi neuvontaa.
- Mitä teen, jos haluan lopettaa luoton enkä halua tehdä tunnistautumista?
Mikäli haluat irtisanoa luottotilisi, niin voit tehdä sen OmaLuotto-palvelun kohdasta, "Luottotilin asetukset" ja valikosta "Lopeta tämä luotto". Mikäli sinulla on useampi saman niminen luotto, huolehdi tarkasti, että valikon yläpuolella on valittuna se, jonka haluat lopettaa. Kannattaa kuitenkin miettiä, olisiko luotto hyvä pitää varalla tulevia tilanteita varten. Luoton olemassa olosta ei peritä kuluja, ainoastaan kun luotolla on laskutettavaa saldoa. Siirry OmaLuotto-palvelun sivulle.
- Kysyvätkö kaikki pankit ja rahoituslaitokset tällaisia kysymyksiä?
Kyllä, lainsäädäntö edellyttää kaikkia pankkeja ja rahoituslaitoksia tuntemaan asiakkaansa ja siksi meidän on hankittava tietoja asiakkaistamme. Pankit ja rahoituslaitokset saattavat kuitenkin tehdä sen eri tavoin ja eri aikaan. Lainsäädäntöön perustuvat vaatimukset ovat kuitenkin kaikille pankeille ja rahoituslaitoksille samat.
Lisätietoja FinanssivalvontaAvautuu uuteen ikkunaan
- Voinko vastata kysymyksiin myöhemmin?
Pyydämme, että vastaat mahdollisimman pian, kuitenkin pyydettyyn määräaikaan mennessä.
- Jaatteko nämä tiedot muiden pankkien ja rahoituslaitosten kanssa?
Emme. Vastausten avulla varmistetaan se, että kaikki sinua koskevat tiedot ovat oikein ja ajan tasalla Nordeassa. Tämän lisäksi tietoja käytetään lakisääteisen raportoinnin yhteydessä.
Antamiasi tietoja käsitellään luottamuksellisesti pankin salassapitovelvollisuutta sekä tietosuoja-asetusta noudattaen.
- Voinko muuttaa jo antamiani vastauksia?
Jos haluat korjata tai päivittää aiemmin antamiasi vastauksia, kirjaudu uudelleen palveluun ja tee tarvittavat muutokset. Palveluun pääset mm. ylälaidan sinisestä laatikosta tai osoitteessa nordea.fi/kyc
- Miten usein kysytte tällaisia kysymyksiä?
Meidän on kysyttävä näitä kysymyksiä säännöllisin väliajoin, sillä lainsäädäntö edellyttää kaikkia suomalaisia pankkeja ja rahoituslaitoksia pitämään asiakastietonsa ajantasaisina.
Nordea kantaa osaltaan yhteiskuntavastuuta ylläpitämällä riittäviä ja ajantasaisia tietoja asiakkaidensa tuntemiseksi.
- Miksi kysytte, mikä on verotuksellinen asuinvaltioni?
OOECD (taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö) on päättänyt yhteisestä kansainvälisestä raportointistandardista, joka koskee finanssitilitietojen automaattista vaihtamista. Tämän standardin on hyväksynyt yli 40 maata, mukaan lukien Suomi ja kaikki EU-maat.
Standardi tarkoittaa, että rahoituslaitokset ovat velvollisia selvittämään, mikä maa tai maat ovat asiakkaan verotuksellisia asuinvaltioita Muissa maissa tai muilla lainkäyttöalueilla verovelvollisten asiakkaiden tilejä koskevat tiedot on raportoitava vuosittain.
- Miksi kysytte syntymämaatani ja kansallisuuttani?
Syntymämaata ja kansalaisuutta koskevat tiedot ovat tarpeellisia asiakaan tuntemiseksi.
- Olen ollut Nordea Financen asiakas jo kauan. Miksi minun pitää vastata näihin kysymyksiin nyt?
Lainsäädäntö edellyttää kaikkia suomalaisia pankkeja ja rahoituslaitoksia päivittämään asiakastietonsa säännöllisesti. Haluamme ennen kaikkea turvata taloudelliset etusi ja suojella sinua laittomalta toiminnalta. Nordea kantaa osaltaan yhteiskuntavastuuta ylläpitämällä riittäviä ja ajantasaisia tietoja asiakkaidensa tuntemiseksi.
Kysymme nämä kysymykset kaikilta uusilta asiakkailta sekä nykyisiltä asiakkailta riippumatta siitä, miten kauan he ovat olleet asiakkaitamme.
- Otatteko minuun yhteyttä antamieni vastausten jälkeen?
Vastauksistasi riippuen saatamme tarvita lisätietoja ja voimme ottaa sinuun yhteyttä.