Uppdaterade uppgifter förbättrar kundens säkerhet. Vi strävar efter att trygga samfunds ekonomiska intressen och skydda dem mot kriminell verksamhet såsom identitetsstöld, bedrägerier och nätfiske.
Vissa frågor ställer vi dock av andra orsaker. Nordea är en av de största bankerna i Europa och vi vill vara en ansvarsfull aktör i samhället. Finansbolagen, såsom bankerna måste följa många olika lagar i syfte att förhindra till exempel penningtvätt, terrorism och ekonomisk brottslighet.
Vi ställer alltid frågor då vi inleder ett nytt kundförhållande och efter det uppdaterar vi uppgifterna regelbundet. Vi kan också ringa eller skicka dig en blankett med grunduppgifter som vi ber dig fylla i.
Vi kan också till tillämpliga delar använda de uppgifter som du gett i samband med de finansiella tjänster där vi i egenskap av kreditinstitut har en skyldighet att ta reda på vissa saker om våra kunder, till exempel då vi bedömer om en tjänst lämpar sig för ditt företag. Då behöver vi inte ställa samma frågor flera gånger.
Vi ställer alltid frågor då vi inleder ett nytt kundförhållande och efter det uppdaterar vi uppgifterna regelbundet då representanten eller företagaren sköter sina ärenden hos Nordea. Vi kan också ringa eller skicka kunden en blankett med grunduppgifter som vi ber hen fylla i. Frågorna är desamma som de som vi går igenom då vi träffar kunder.